גרסה לגולשים עם מוגבלויות גרסה לגולשים עם מוגבלויות
הסל נשמר ל 00:00 דקות

קופת !BRAVO

הצגות

הרצאה וקונצרט - מחולות - מחזור שירי יעקב שטיינברג

ארכיון תאריך: 25 ספטמבר 2019

משך: שעתיים, כולל הפסקה

בחודש ספטמבר תחגוג התזמורת הקאמרית הישראלית  את יום ההולדת  ה 132 למשורר יעקב שטיינברג  ומה יפה יותר מלהקדיש ערב לשירים מתוך המחרוזת "מחולות" - בהרצאה ובשירה

הערב יפתח בשעה 19.30 בהרצאתה של ד"ר לילך נתנאל
שירי יעקב שטיינברג
קריין וזמר: דורון תבורי
מנצח ופסנתרן- דורי פרנס
בליווי 10 נגנים סולני התזמורת הקאמרית הישראלית.

על "מחולות"
אחד-עשר שירים  - ועוד ארבע שורות - מולחנים מתוך 35 שירי המחזור "מחולות" שכתב יעקב שטיינברג בתחילת המאה העשרים. המשורר מבקש לצאת בהילולי מחול עם הזוגות המחוללים, אך אינו יכול; הוא נשאר בפינה וצוחק "צחוק ספקני".  

בין עליזים אני אבל,
ולמנגינת המקהלה
אני פותר את השאלה
העתיקה: הכל הבל."

זו הרוח ששולטת במחזור השירים המריר והחושני הזה, וזה הצבע שהמלחין ניסה ללכוד במוזיקה שחיבר לה. מצב הרוח עובר בחדות מרגש הגדלות של האמן – "לי נפתחו שערי היצירה" – לבין תחושת חוסר התוחלת שבאמנות - "העונג אין ניתן ביצירה, / ואושר בדמיון אין קונים". אלה מלים מלאות השראה שחלקן הגדול דן באבדן ההשראה ("נסתלקה שכינתי").

אבל - אי אפשר להתעלם מכך שהאיש כתב בסערה גדולה ובשיא היצירתיות שלושים-וחמישה (!) שירים מלאי חיים ויופי – הישג לא רע לאיש מדוכדך. כמו שאמר אינגמר ברגמן בתשובה לשאלה על הדיכאון הקיומי השולט בסרטיו: "טוב, אם הייתי באמת מדוכא לא הייתי יכול לעשות סרטים בכלל." ולא נשכח שמחזור השירים לא נקרא "קינות" אלא "מחולות". נכון, מחולות שטניים, מחולות עם מחלות, אבל בכל זאת מחולות.

עוד פיתוי גדול עבור המלחין היה ניגון השפה: השירים כתובים בהגייה אשכנזית, שנשמעת כמעט כמו שפה עברית אחרת לאוזנינו הישראליות, וחלק מהמשיכה להלחין את השירים נבע מן מן המקצבים עצמם ומה שמתנגן בהם. איכשהו לא היה לי קל עם מחולות התוגה האלה: הלחנתי גרסה ראשונה שלהם ב- 2005, ואז גנזתי אותם. חזרתי אליהם  ב – 2018, פה ושם מחקתי, שיניתי, כתבתי מחדש, ואז תזמרתי. מסלול מוזר, אבל ככה זה. "דברי שיר – רקמת עמל וחלומות", כותב שטיינברג באחד השירים (שלא הולחנו). 

דורי פרנס
מוזיקאי ואיש תיאטרון. כתב מוזיקה להצגות רבות בכל התיאטראות בישראל. בין יצירותיו האחרות: האופרטה "מסביב לעולם ב – 80 יום" והאופרה "מעיין" לטקסטים של אבישי מילשטיין. "צריף קטן" ו"שיח פלא", שני מחזורי שירי ילדים למלים של לאה גולדברג;  "שירי אנקראון"; "Yes" – מחזור שירי אי. אי. קאמינגס; "משורר בניו יורק" לפי שירי פדריקו גרסיה לורקה; "מחולות ריקים" – משירי חזי לסקלי, וכן שירים למלים של נתן זך, אבות ישורון, בוריס ויאן, ויליאם שייקספיר, ועוד. 
 
דורון תבורי – שחקן
מאז 1974 הופיע בכ-80 תפקידים ראשיים כמעט בכל התאטרונים בארץ - ממסדיים ופרינג'. הופיע כסולן במחזורי השירים של דורי פרנס "צריף קטן" – שירי ילדים של לאה גולדברג, "מחולות" מאת יעקב שטיינברג, ו"משורר בניו יורק" לשיריו של לורקה. הקליט עבור קול המוזיקה את מחזור השירים YES [גם הוא של דורי פרנס] למילים של אי. אי. קאמינגס. זכה בין השאר בפרסי לנדאו, רונבלום, קלצ'קין וכינור דוד למשחק. שיחק בסדרות הטלויזיה "גירושים מאוחרים" ו"להעיר את הדב" ובסרט "חטאים" של אבי נשר, באנסמבל עיתים בבימויה של רנה ירושלמי - בהצגות "הטייפ האחרון של קראפ" מאת בקט ו"המלך הולך למות" של יונסקו, בתיאטרון גשר – בין השאר בהצגות: הדיבוק, נופל מחוץ לזמן, אני דון קיחוטה, לוליטה,/ז'אן ד'ארק, האורסטיאה ומשפט חוזר - ובתיאטרון יפו ב"מחכים לגודו".

גילית שגיאת כתיב? סמן טקסט באמצעות העכבר ולחץ Ctrl+Enter